Kuidas pandisüsteem töötab?

Tagatisraha ehk pandiga koormatud pakendeid müüakse kõikjal: poodides, hotellides, restoranides, bensiinijaamades jne. Eesti Pandipakendi märgistusega pakendi saad tagastada igal pool, kus vastava märgistusega pakendites jooke müüakse, või seal läheduses olevas vastuvõtukohas.

Alates 2009 aastast on kõik Eesti Pandipakendi süsteemi kuuluvad joogipakendid märgistatud allpool toodud märgiga. See tähistab pakendiettevõtja kuulumist EPP süsteemi ning seda, et EPP märgiga joogipakendil on rahaline väärtus.

Panditähis Pakendi liik Maht Tagatisraha eurodes
  Plastist ühekorrapakend Kuni 0,5 l (0,5 l kaasa arvatud)

0,10

  Plastist ühekorrapakend Suurem kui 0,5 l (0,5 l välja arvatud)

0,10

  Metallist ühekorrapakend Kõik mahud

0,10

  Klaasist ühekorrapakend Kõik mahud

0,10

Klaasist korduskasutusega pakend Kõik mahud

0,10

Pakendid korjab kokku jaemüüja. Äraveo loendus- ja sorteerimiskeskusesse korraldab aga EPP. Pakendeid, millel EPP märk puudub, kahjuks tarbijalt vastu ei võeta ja nende eest pandiraha ei maksta. Sellised on pandisüsteemi lisamata kange alkoholi pudelid, klaaspurgid, salatikarbid, toiduainete pakendid, jookide tetrapakendid jne.

Poodides asuvates joogipakendite vastuvõtukohas reeglina raha ei anta. Raha saad poe kassast, kui esitad tšeki, mille said vastuvõtukohast. Soovi korral saad seda kasutada ka maksmisel, tšekil olev summa arvestatakse sinu arvest maha. Ka automaatvastuvõtu korral saad kviitungi, millega saad toimida samuti kui vastuvõtukohast saadud tšekiga.

Sa suudad ja saad!

Suudad:

  • koguda pakendid eraldi olmeprügist ning viia tagastuspunktidesse;
  • hoiustada pakendeid nii, et pakendi kuju ei oleks deformeerunud ja EAN kood (triipkood) etiketil oleks loetav.

Saad:

  • tagastada pakendid ilma tõrgeteta tagastuspunktidesse;
  • pandiga koormatud pakendite eest tasu hinnakirja järgi;
  • jaemüüjalt abi ja tuge pakendite tagastamisel tekkivate probleemide lahendamisel.