Pandipakendite 9 kuu müük ja tagastus

Hea pakendiettevõtja

Käesoleva aasta esimese üheksa kuuga jõudis turule kokku 313,78 miljonit ühekordses pakendis jooki, mis on eelmise aastaga võrreldes 16% rohkem ja pandeemia esimese aastaga, mil majandus ja ühiskond mitmeks kuuks seisma jäi, kolmandiku võrra enam.

Pandipakendite tüübi järgi moodustasid ka selle aasta esimese kolme kvartaliga turule pandud metallpurgid (CAN) ja plastpudelid (PET) enamuse. Eelmise, rekordaastaga võrreldes on suurima tõusu teinud CAN ja klaaspudelid (OWG) – vastavalt 21% ja 19%.

Nii, nagu eelmisel aastal nägime majanduse väga kiiret taastumist (Eesti majanduskasv oli ELi kiireim ehk 3%), nii oleme sel aastal näinud sama kiiret inflatsioonirallit ja ostujõu vähenemist. Põhjuseid ei ole vaja kaugelt otsida – viimase 14 aasta rahanduspoliitika ja majanduskasv on nii eurotsoonis kui ka mujal põhinenud paljuski keskpankade rahatrükil, mis viis kõikide väärtpaberiturgude mullistumiseni ja see kõik on omakorda toitnud inflatsiooni ning lõpuks toonud eestlaste ostujõu bumerangina tagasi 2018. aastasse. Üldjuhul käib majandusega käsikäes ka tarbijate kindlustunde muutumine, kuid väga kiirete arengute ajal ei suuda see kiiresti reageerida ega sammu pidada.

Selline viiteaeg on märgatav nii müügis kui tagastuses. Selle aasta esimeses kolmes kvartalis, kui majanduslanguses polnud enam võimalik kahelda, panid joogitootjad turule eelmise aasta sama ajaga võrreldes 16% rohkem ühekordses pakendis jooke. Tüüpiliselt on kõige edukamad suvekuud, nii ka sel aastal, kuid eriti paistis silma august, mil kõikide joogikategooriate müük kasvas võrreldes 2021. aasta augustiga 33,18%. Samas oli Eurostati andmetel Eesti inflatsioon järjekindlalt kosunud 2021 algusest saadik ja jõudnud käesoleva aasta augustis rekordilise 25,2 protsendini. 2022 septembris, kui inflatsioon oli pisut (1,5 protsendipunkti võrra) langenud, suurenes pandipakendis jookide müük 20,5%. Joogitööstus ei ole siiski erand – sarnane trend iseloomustas kogu tarbimist ja jaekaubandus jätkas isegi augustis veel tõusu. Kõrgemad intressimäärad, geopoliitiliselt keeruline olukord ja kütteperioodi algus siiski ei luba enam uskuda tarbimispeo lõputusse kestmisse. Pigem on kätte jõudnud aeg teha konservatiivseid või isegi negatiivseid prognoose järgmisteks aastateks.

Siidri müüginumbrid, mis olid langenud alates 2019. aastast ja mida ei suutnud peatada ka eelmise aasta rekordkuum suvi, on lõpuks kasvule pööranud – võrreldes eelmise aastaga müüdi siidrit 13% rohkem. Samal ajal õlle pakendite müük küll kasvas 7,7%, kuid vähem tavapärasest ca 10protsendilisest kasvust. Aasta pärast saame juba paremini näha, kas tegemist on ajutise kõikumisega või pikaajalisema trendiga.

Pudelivee müük vähenes selgelt 2020. aastal, mil pandeemia olukorras tarbiti rohkem kodust kraanivett, kuid taastus kiiresti koos inimeste vabama liikumisega, spordisaalide avamisega ja avalike ürituste korraldamisega ning nii müüdi vett eelmisel aastal (aastases võrdluses) 16,5% ja tänavu lausa 26,3% rohkem. Seoses Venemaale kehtestatud sanktsioonidega, näiteks mis puudutab Borjomi, võib eeldada ka mõningast turuosade ümberjagamist. Eurmonitor järgi kasvab järgmistel aastatel funktsionaalsete pudelivete müük, millele on soodsa pinnase ladunud eestlaste aina tervislikum ja sportlikum eluviis.

Energiajookide ja muude ≤6% alkohoolsete jookide segmendid kasvasid kõige kiiremini – vastavalt 30,86% ja 43,67%. Mõnevõrra tagasihoidlikumat, kuid siiski sarnast energiajookide tarbimise trendi võib täheldada kõikjal maailmas – järgmise kümne aasta keskmiseks aastaseks kasvuks prognoositakse 8,2%.

Suures pildis käib pandipakendite tagastus jätkuvalt ühte sammu müüdud pandipakendite hulgaga ning endiselt kogub Eesti Pandipakend enamus Eestis müüdud pandipakenditest tagasi ringlusesse.

Viimase 17 aasta jooksul on Eesti pandisüsteemi kaudu kokku kogutud ja taaskasutusse suunatud pea 5 miljardit ühekordset ja korduskasutatavat pandipakendit.

Suur aitäh, et olete olnud meiega ja aidanud luua ilusamat homset!

Tagasi